متفرقه

راهنمای کامل برای درک و استفاده صحیح از اصطلاحات فنی

کابل Micro USB: Micro USB یکی از پرکاربردترین کابل‌ها برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های مدرن است. این کابل هم برای شارژ و هم برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر شرکت‌های تلفن همراه سعی کرده‌اند کابل‌های خاص خود را تولید کنند، اما بسیاری از آن‌ها به کابل Micro USB بازمی‌گردند، زیرا کارایی آن بالا و قیمت مناسبی دارد. در مقابل، کابل‌های لایتنینگ معمولاً با تنوع بیشتری مواجه هستند.

خط پایین: این کابل پرکاربرد برای گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید است.

Miracast: شاید نام Miracast را در دستگاه‌های مدرن مانند گوشی، تبلت یا تلویزیون هوشمندتان مشاهده کرده باشید. با استفاده از Miracast، می‌توانید محتوای گوشی یا تبلت خود را بر روی تلویزیون یا مانیتور بازتاب دهید.

چرا Miracast؟ پاسخ: برای نمایش ارائه‌ها، به اشتراک گذاری عکس‌ها یا حتی بازی بازی‌های محبوب مانند Candy Crush روی صفحه بزرگ، این تکنولوژی بسیار مناسب است.

چند لمسی: این ویژگی به صفحه لمسی اجازه می‌دهد تا چندین لمس را همزمان تشخیص دهد، به این ترتیب می‌توان با استفاده از تمام انگشتان، اعمال مختلفی را انجام داد.

استفاده روزانه: به عنوان مثال، وقتی پیانو مجازی را بازی می‌کنید، از این ویژگی بهره‌مند می‌شوید.

NFC: دکمه NFC را در گوشی خود ممکن است دیده باشید. NFC یا Near Field Communication به دو دستگاه اجازه می‌دهد که بدون لمس مستقیم یا استفاده از کابل، اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

چرا NFC؟ پاسخ: با NFC می‌توانید فایل‌ها را ارسال، برچسب‌ها را خواند یا حتی در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها پرداخت کنید. همچنین می‌توان با NFC به سرعت دستگاه خود را به بلندگو یا دستگاه‌های دیگر متصل کرد، بدون نیاز به تنظیمات بلوتوث.

OEM: اصطلاح OEM به معنای “تولید کننده تجهیزات اصلی” است، که گاهاً ممکن است برای بسیاری گیج کننده باشد. این اصطلاح نشان‌دهنده این است که یک شرکت ممکن است محصولی را برای یک شرکت دیگر تولید کند.

برای کاربران عادی این اصطلاح چه معنا دارد؟ پاسخ: مثلاً یک کارخانه قطعات ممکن است برای تویوتا قطعاتی تولید کند، اما بخشی از شرکت تویوتا نیست. این وضعیت در صنعت الکترونیک نیز معمول است، مثلاً کارخانه‌هایی باتری‌ها برای سامسونگ تولید می‌کنند، اما جزو این شرکت نیستند.

OTA: OTA مخفف “Over-the-Air” است. هر زمان که یک اعلان برای به‌روزرسانی را مشاهده می‌کنید، یک به‌روزرسانی OTA را انجام می‌دهید. البته می‌توانید به‌صورت دستی نیز دستگاه‌های خود را به‌روز کنید، اما باید آنها را به رایانه متصل کرده و به‌روزرسانی را دستی انجام دهید.

پیکسل: پیکسل واحد اصلی رنگ قابل مشاهده در یک صفحه نمایش است. پیکسل‌ها بخش‌های کوچکی از نمایشگر را تشکیل می‌دهند. برای مثال، در یک صفحه نمایش با وضوح 1080P، تعداد کل پیکسل‌ها 2,073,600 است.

تراکم پیکسلی/PPI: تراکم پیکسلی تعداد پیکسل‌ها در هر سانتی‌متر مربع از صفحه نمایش است. این تراکم را به واحد PPI می‌بینید، و اهمیت آن بیشتر از اندازه یا وضوح صفحه نمایش است.

چرا باید به PPI توجه کنم؟ پاسخ: هرچه PPI یک نمایشگر بیشتر باشد، پیکسل‌ها بیشتری در هر اینچ مربع قرار دارند و این باعث می‌شود تصویر صفحه نمایش واضح‌تر و تیزتر باشد.

پاور بانک: این یک شارژر قابل حمل است که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های خود را بدون نیاز به پریز شارژ کنید. معمولاً به آن به نام‌های مختلفی مانند شارژر قابل حمل یا باتری خارجی نیز اشاره می‌شود.

در ادامه یک راهنمای سریع برای انتخاب پاوربانک بر اساس ظرفیت میلی‌آمپر:

  • ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت و کمتر: این پاوربانک‌ها برای حدود 1.5 شارژ کامل گوشی مناسب است.
  • ظرفیت 8400 میلی‌آمپر ساعت: برای کسانی که نمی‌خواهند هر روز پاوربانک را شارژ کنند، این اندازه مناسب است و حدود 2.5 شارژ کامل را فراهم می‌کند.
  • ظرفیت 11000 میلی‌آمپر ساعت و بالاتر: این پاوربانک‌ها برای کاربرانی که نیاز به بیش از 3.5 شارژ کامل دارند مناسب است.

محافظ صفحه نمایش حریم خصوصی: این محافظ‌ها از یک ماده خاص تشکیل شده‌اند که زوایای دید را محدود می‌کند، تا فقط شما بتوانید محتوای صفحه را ببینید.

چرا باید از محافظ صفحه نمایش حریم خصوصی استفاده کنم؟ پاسخ: با استفاده از این محافظ‌ها می‌توانید حریم خصوصی خود را حفظ کرده و از دیده شدن محتویات دستگاه توسط دیگران جلوگیری کنید.

Quad HD: این وضوح تصویری است که چهار برابر وضوح 720P (1280×720 پیکسل) است، به وضوح 2560×1440 پیکسل.

چرا باید از Quad HD استفاده کنم؟ پاسخ: با استفاده از Quad HD، تصاویر و ویدئو‌ها با جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شوند.

Qi Wireless: این فناوری شارژ بی‌سیم است که امکان شارژ دستگاه‌های بی‌سیم را فراهم می‌کند. برخی از دستگاه‌ها از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، و برای استفاده از آن نیاز به آداپتور‌ها و کیس‌های خاصی است.

اصظلاحات فنی در دو مورد خاص

اصطلاحات فنی مرتبط با قرار دادن آهنگ روی فیلم به طور گسترده‌ای در صنعت سینما و تلویزیون استفاده می‌شود تا اثرات و حس‌های مختلف را در بیننده ایجاد کند. در این فرآیند، مفاهیمی مانند “ساوندترک”، “موسیقی زمینه”، “صداپیشگذاری” و “میکساژ” اهمیت دارند. ساوندترک به ترکیب موسیقی و دیالوگ در یک صحنه اشاره دارد، موسیقی زمینه برای ایجاد احساس و فضا استفاده می‌شود، صداپیشگذاری به تعیین میزان صداها و تقویت آنها می‌پردازد و میکساژ فرایند ترکیب و تنظیم صداها در قسمت‌های مختلف فیلم است. این اصطلاحات در کنار هم استفاده می‌شوند تا یک تجربه سینمایی یکپارچه و جامع ایجاد شود.

در زمینهآموزش نصب اینستاگرام، اصطلاحات فنی مانند “پروفایل”، “پست”، “استوری”، “فالو” و “لایک” به کار می‌روند. “پروفایل” به صفحه شخصی کاربر اشاره دارد که می‌توان در آن اطلاعات شخصی، عکس و توضیحات مربوط به کاربر را مشاهده کرد. “پست” ها محتوای تصویری یا ویدئویی هستند که کاربران با دنبال کردن یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. “استوری” ها محتوای کوتاه مدت و موقتی هستند که پس از 24 ساعت حذف می‌شوند. “فالو” به دنبال کردن حساب کاربری دیگر اشاره دارد و “لایک” تعداد کلیک‌هایی است که یک پست دریافت می‌کند. این اصطلاحات کلیدی برای آموزش نصب و استفاده از اینستاگرام اساسی هستند تا کاربران بتوانند به راحتی با این پلتفرم محبوب ارتباط برقرار کنند و از ویژگی‌های مختلف آن بهره‌مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا