متفرقه

اهمیت استفاده از مترونوم در یادگیری و پیشرفت نوازندگی

مترونوم دستگاهی است که کلیک یا بوق های منظم را با یک ضربان (یا پالس) ثابت منتشر می کند. کلیک‌های مترونوم بر حسب «ضربه در دقیقه» اندازه‌گیری می‌شوند، به این معنی که سرعت مترونوم با انتخاب تعداد ضربات (یا کلیک) در یک دقیقه تنظیم می‌شود. برای مثال، ممکن است یک مترونوم را روی 90 ضربه در دقیقه (یا 90 ضربه در دقیقه) تنظیم کنید، و این تعداد کلیکی است که مترونوم در یک دقیقه منتشر می کند. ضربان بیشتر در دقیقه برابر با سرعت کلیک بیشتر است، در حالی که کمتر برابر با کلیک کندتر است. احتمالاً قبلاً با یک سرعت آشنا هستید – 60bpm یعنی 60 کلیک در دقیقه، یک کلیک در هر ثانیه!

اما چرا استفاده از مترونوم در هنگام تمرین مهم است؟ چه مزایایی ممکن است از استفاده از مترونوم به دست آورید و چگونه می توانید این موارد را در طول مطالعه موسیقی خود اعمال کنید؟

در ادامه چند دلیل کلیدی برای تمرین با مترونوم و راه های تمرین با مترونوم آورده شده است.

این یک روش هوشمندانه برای تمرین است

برخی از افراد می توانند به تنهایی یک ضربان بسیار خوب را حفظ کنند … خیلی خوب است، اما عالی نیست. اکثر نوازندگان آموزش ندیده تمایل دارند که ضرب آهنگ را عجله کنند و حتی نوازندگان آموزش دیده نیز ممکن است در حفظ یک ضرب آهنگ کاملاً مشکل داشته باشند.

ضرب آهنگ ضربی است که ما برای تعیین سرعت موسیقی از آن استفاده می کنیم. اگر قرار باشد همراه با چند موسیقی دست بزنید، به احتمال زیاد ضرب همان چیزی است که شما به آن دست می زنید. یک ضرب واضح و ثابت به بیشتر موسیقی ها کمک می کند تا منسجم و کامل احساس شوند. موسیقی با ضربی که ناخواسته حرکت می کند یا مکث می کند، در بدترین حالت، اشتباه احساس می شود.

احتمالاً می‌توانید تصور کنید که چرا داشتن دستگاهی که ضربان کامل را برای شما حفظ می‌کند ممکن است هنگام تمرین مفید باشد، اما ارزش تمرین با مترونوم عمیق‌تر از چرخاندن کلیک و تلاش برای حفظ آن است. استراتژی هایی برای کار با مترونوم وجود دارد که می تواند کارایی تمرین شما را به ارتفاعات جدیدی برساند. در اینجا تعداد کمی از آنها هستند:

از مترونوم برای به دست آوردن این ریتم ها استفاده کنید. سعی کنید قبل از نواختن ریتم های قطعه خود را با مترونوم بنوازید یا بخوانید؛ ایمن بودن با ریتم های شما کلید کنترل ضربان است.

استفاده از مترونوم را با کار بر روی بخش های کوچک یک قطعه برای حداکثر کارایی ترکیب کنید. به جای تلاش برای به دست آوردن کل قطعه (حتی یک بخش بزرگ)در یک زمان، سعی کنید بر روی چند اقدام در یک زمان کار کنید، و سپس آن ها را با هم ترکیب کنید، در حالی که از مترونوم استفاده می کنید.

سرعت خود را به صورت سیستماتیک افزایش دهید. با تنظیم مترونوم بر روی یک سرعت بسیار آهسته شروع کنید، و سپس آن را در یک زمان ۵ bpm بالا ببرید، تا زمانی که به سرعت هدفی که می خواهید انجام دهید برسید.

از مترونوم برای یافتن نقاط ضعف خود استفاده کنید. هنگامی که از مترونوم برای پخش قطعات خود استفاده می کنید، به احتمال زیاد هر جایی که اشتباه می کنید و از ضربه خارج می شوید، نقطه ای است که نیاز به توجه دقیق تری دارد.

برای اجرای کامل تمرین کنید! نادیده گرفتن تردیدها و مکث‌های کوچکی که به تمرین شما سرازیر می‌شوند بسیار آسان است، فقط برای اینکه وقتی مجبور به اجرا هستید دوباره برگردند و شما را آزار دهند. تمرین نمایش کامل قطعات خود با مترونوم به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که در اجرای نسخه های کامل و منسجم آنها تجربه دارید.

این کار حس درونی شما از زمان را توسعه می دهد.

حس درونی شما از زمان همان چیزی است که هنگام نواختن یک قطعه موسیقی از آن برای ایجاد یک ضرب استفاده می کنید. در اصل، این حس توانایی ذهنی شما را برای احساس نبض موسیقی و شکل دادن به نحوه نواختن نت ها براساس آن تقویت می کند. این نه تنها به این معنی است که شما می توانید نت ها را با سرعت مناسبی بنوازید، بلکه این قطعه به طور ریتمیک منسجم احساس خواهد شد، که همه این ها براساس حس درونی شما از زمان است.

همانطور که قبلاً ذکر شد، بسیاری از مردم حس خوبی نسبت به زمان دارند (یعنی به طور کلی می توانند یک ضربه را پیدا کنند و با آن کنار بیایند). با این حال، بیشتر مردم برای ایجاد حس کنترل شده و دقیق زمان که هنگام پخش موسیقی ضروری است، به آموزش نیاز دارند. حتی نوازندگان باتجربه نیز ممکن است متوجه شوند که اگر مدتی است که مترونوم خود را مجدداً بررسی نکرده باشند، حس زمان آن‌قدر که می‌توانست دقیق نباشد.

تمرین با مترونوم، حتی گاهی اوقات، یکی از راه های آشنا کردن مغز با احساس ضربان دقیق است.

قطعه کوتاهی را انتخاب کنید که به خوبی می دانید.

با استفاده از گوشی هوشمند خود (یا سایر دستگاه های ضبط)، ابتدا با زدن یا شمردن خود با سرعتی که می خواهید آن را ضبط کنید و سپس شروع به نواختن قطعه با آن سرعت کنید. سعی کنید این سرعت را در طول پخش خود حفظ کنید و از هر نوع تغییر ضرباهنگ (حتی آهنگ های نوشته شده مانند کریتاردوس یا اکلراندوس)اجتناب کنید.

اکنون، با استفاده از یک برنامه مترونوم دانلود شده در همان دستگاه، یا یک مترونوم جداگانه، بر اساس کف زدن یا شمارش کردن خود، بفهمید که با چه سرعتی بازی می‌کردید. آن را روی مترونوم تنظیم کنید و سپس ضبط خود را شروع کنید، دکمه شروع مترونوم را روی یکی از ضرباتی که کف می زنید یا می شمارید فشار دهید. هدف این است که بتوانید صدای ضبط شده خود را با مترونوم تنظیم شده با همان سرعت قطعه خود گوش دهید، و اگر همه چیز عالی باشد، ضربان شما باید با مترونوم هماهنگ باشد.

چیزی که احتمالا متوجه خواهید شد این است که زمان زیادی طول نمی کشد تا ضربان های موجود در قطعه ضبط شده شما با مترونوم هماهنگ شوند.

بخشی از دلیل این اتفاق این است که مغز ما ماشین نیست؛ حتی نوازندگان بسیار ماهر هم به ندرت از نظر ریاضی در زمینه نواختن ضرب عالی هستند.

با این حال، دلیل دیگر این اتفاق این است که ما عادت نداریم با توجه دقیق به ضربان و نحوه حفظ آن بنوازیم. تمرین با مترونوم به مغز شما کمک خواهد کرد تا به این کار عادت کند و طبیعتا توانایی درونی شما برای حفظ ریتم را بهبود خواهد بخشید.

نوازندگان مبتدی معمولا به نت ها و تکنیک ها بیشتر از تایمینگ دقت می کنند.  چون مبتدی ها برای درست نواختن نت ها سرعت را به کمترین مقدار می رسانند. یا شاید تایمینگ برخلاف نت ذهنی است و تنظیم آن برای افراد مبتدی مشکل است. بدون تایمینگ مورد دوم بی معنی خواهد بود.

همچنین بهتر است بدانید مترونوم یک ابزار مهم در یادگیری سه تار است که به نظم و تنظیم زمان‌های مختلف نوازندگی کمک می‌کند. با استفاده از مترونوم، نوازنده می‌تواند سرعت و زمان‌بندی نواختن را به طور دقیق کنترل کند، که این امر برای یادگیری و پیشرفت مهارت‌های نوازندگی بسیار حیاتی است. این ابزار نه تنها به نوازنده کمک می‌کند تا یک تکنیک صحیح را یاد بگیرد، بلکه به او کمک می‌کند تا قدرت تمرکز و توجه خود را افزایش دهد. با تمرین مداوم با مترونوم، نوازنده می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و به تراکم و دقت بیشتری در نواختن سه تار دست پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا