سلامتی

بهترین درمان های خانگی برای کولیک در نوزادان

زمانی که نوزادتان به دنیا می آید و آن را به خانه می آورید و از آن روز به بعد، در تعجب و شگفت هستید که چگونه نوزادتان به سادگی غذا می خورد، می خوابد، و مکررا گریه می کند. سپس چند هفته یا چند ماه بعد، در یک روز نامعلوم، او به گریه های مداوم، گوش خراش، پر از صورت سرخ و ناراحت، مشت های گره کرده و پاهای به هم فشرده تبدیل می شود.مهم نیست چه چیزی را امتحان می کنید، نمی توانید کودک در حال گریه خود را آرام کنید. بدتر از آن این است که این وقایع دردناک و استرس زا برای همیشه تکرار می شوند.

کولیک چیست؟

درد بسیار شدید در ناحیه معده و روده نوزاد میتواند نشانه ی بروز کولیک باشد.اگر نوزاد در طول سه هفته و بیشتر از سه روز و حدود سه ساعت در روز بی قراری و گریه میکند گفته میشود که از بیماری کولیک رنج میبرد.آرام کردن نوزاد در این شرایط کار دشواری است. کولیک به طور کلی در نوزادان بین دو هفته تا چهار ماهگی آغاز می شود، اما مواردی وجود دارد که نوزادان تا سن ۱ سالگی نیز در معرض آن قرار دارند. هنگامی که نوزاد شما به دلیل کولیک گریه می کند، ممکن است فورا وحشت زده شوید و احساس درماندگی کنید و به دنبال روش هایی برای آرام کردن نوزادتان بگردید. در ادامه با چند روش موثر که به شما کمک تا کولیک نوزداتان را تا حدودی تسکن دهید آشنا میشوید:

۸ توصیه خانگی برای تسکین کودک کولی

در حالی که هیچ راه مطمئنی برای درمان کولیک وجود ندارد و در نهایت به خودی خود فروکش خواهد کرد، در اینجا راه حل هایی وجود دارد که به تسکین و تسکین کودک کولیک شما کمک خواهد کرد.

فراهم کردن یک محیط آرام

موسیقی پس زمینه آرامش بخش برای یک نوزاد خوش قریحه شگفت انگیز است. کودک خود را نگه دارید و برای آرام کردن او یک صدای گوش خراش بسازید. حتی می توانید صدای سفید ⁇ صداهای امواج دریا، باران و غیره را پخش کنید که تاثیر آرامش بخشی بر کودک پر سر و صدا دارند. فراموش نکنید که هنگام خواب نورها را کم کنید.

شنا کردن

شنا کردن به کاهش شدید تحریک بیش از حد کمک می کند. شنا کردن مقدار مناسبی فشار و محیطی شبیه به پیله را برای نوزاد ایجاد می کند و از رحم تقلید می کند تا به تحریک بیش از حد کمک کند.غرغره کردن هر حرکت دیوانه وار بازو را محدود می کند و می تواند کودک شما را آرام کند. غرغره کردن فشار ملایمی به شکم کودک وارد می کند و در نتیجه باعث کاهش قولنج و تسکین گریه های او می شود.

آب گریپ

جستجو برای یافتن آب گریپ مناسب می تواند برای والدینی که به خواب می روند و مشتاق هستند که به بچه های کوچک خود آب گریپ بدهند، بسیار خسته کننده باشد.روغنی را انتخاب کنید که حاوی الکل نباشد.شما می توانید تسکین قابل توجهی را در درده ای کولیک، گازگرفتگی و سایر درده ای گوارشی کودک خود ببینیدشما می توانید در یک زمان کمی برای جلوگیری از گازگرفتگی بدهید، و سعی کنید چند دقیقه قبل یا بعد از غذا دادن یا هر زمان که به نظر می رسد کودک شما دچار مشکل است، آن را به او بدهید.

هواپیما یا زمین فوتبال

این حالت نگه داشتن همچنین به عنوان حالت نگه داشتن کولیک نیز شناخته می شود.شکم نوزاد خود را با سر به سمت انتهای کف دست و پاهایش به سمت قفسه سینه نگه دارید. فشار ملایم دست شما بر روی شکم او به تسکین کودک کولیک شما کمک خواهد کرد.

تغذیه کندتر و مکررتر

اگر نوزاد شما در یک زمان بیش از حد سریع یا زیاد غذا بخورد، ممکن است منجر به افزایش گاز روده ای به دلیل از بین رفتن لاکتوز بیش از حد شود، چه شیر مادر باشد و چه شیر خشک. به طور مکرر و به اندازه ای که او خواستار بهترین نتایج است، به نوزاد خود غذا بدهید.از خوردن بیش از حد غذا پرهیز کنید، زیرا معده نوزاد تقریبا به اندازه مشت آن است و شکم کوچک ممکن است متشنج شود. همچنین اگر متوجه الگویی از قرص های کولیک شدید، می توانید آب گریپ فروت را قبل یا بعد از یک جلسه تغذیه به نوزاد خود بدهید.این کار به کودک شما کمک می کند تا غذای خود را به راحتی بخورد و آن را به خوبی هضم کند.

بورینگ انعطاف پذیر

این مرحله ای است که نباید آن را از دست بدهید. اطمینان حاصل کنید که پس از هر بار غذا خوردن نوزاد خود را بغل می کنید. این کار به آزاد شدن گاز به دام افتاده در شکم نوزاد شما کمک می کند، که می تواند دلیل ناراحتی باشد که می تواند به قولنج منجر شود. نوزاد خود را روی شانه خود بگذارید و به آرامی به پشت نوازش کنید.به دلیل این عمل، معده تحت فشار ملایمی قرار می گیرد و گازی را که ممکن است هنگام غذا خوردن بلعیده باشند، آزاد می کند. در موارد شدید کولیس، ممکن است لازم باشد که نوزاد خود را بیشتر بغل کنید.

ماساژ نوزاد

ماساژ یکی از موثر ترین درمان هایی برای آزاد کردن گاز شکم در نوزاد است که میتوان با این کار کمی او را راحت تر کرد.پاهای کودکتان را به سمت شکم خم کنید و سعی کنید حرکت دوچرخه را انجام دهید با اینکار فشار ملایمی به شکم نوزاد وارد میشود.ماساژ درست و خوب یک روش برای افزایش آرامش، پیوند و تسکین گاز است. سعی کنید شکم نوزادتان را جهت حرکت ساعت و دایره ای شکل با استفاده از نوک انگشتان ماساژ دهید.

حمام گرم

هیچ چیز به نوزادان هنگامی که به دلیل گاز و قولنج ناراحت هستند بهتر از یک حمام گرم آرامش بخش کمک نمی کند. صندلی های حمام کودک در شیبی قرار دارند که وقتی با آب گرم همراه می شوند، هر بار که کودک شما حمام می کند، به تسکین آرامش کمک می کند.مطمئن شوید که آب ولرم است و در حالی که با آرامش و احتیاط صابون را روی بدن کودک خود ماساژ می دهید، در نتیجه با این کار خود به او کمک می کنید تا کمی آرام شود.

نشانه های بروز کولیک در نوزادان:

تغییر در وضعیت جسمی کودک مثلاک گره کردن مشت ها و سفت کردن عضلات شکم. گریه های شدید و غیر قابل تسکین. زمان های قابل پیش بینی گریه و بی قراری نوزاد.

انواع درد های دیگر که نوزاد و مادر ممکن است دچار شوند

درد پهلو

درد پهلو راست مادر نوزاد می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. یکی از این دلایل می‌تواند به دلیل تغییرات پس از زایمان و به ویژه اگر مادر جراحی سزارین داشته باشد، باشد. در زمان جراحی، لبه‌های عضلات پهلو و شکم بریده می‌شوند و این می‌تواند به درد و حساسیت در منطقه پهلوی راست منجر شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی پس از زایمان و تنش‌های عضلاتی ناشی از نگه‌داری و تغذیه نوزاد نیز می‌تواند به درد پهلو منجر شود. در صورتی که درد پهلوی مادر نوزاد شدید و طولانی باشد یا با علائم دیگری همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و درمان مناسبی تجویز گردد.

دل پیچه

دل‌پیچه در کودکان می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. یکی از اصلی‌ترین علل آن اختلالات گوارشی است. بیماری‌هایی مانند گازهای معده، زخم معده، اضطراب و حتی تنگی نفس می‌توانند به دل‌پیچه در کودکان منجر شوند. علاوه بر این، استرس، تغییرات غذایی، نامنظم بودن وعده‌های غذایی و حتی بیماری‌های عفونی می‌توانند عامل دل‌پیچه در کودکان باشند. در برخی موارد، دل‌پیچه ممکن است به نتیجه‌گیری سریع از مسائل روانی یا احساسات منفی کودک نیز برگردد.

جدیدترین روش‌های درمان سریع دل‌پیچه در کودکان شامل استفاده از داروها و تغییرات در رژیم غذایی است. داروهای معمولاً موارد مانند ضداسیدها و ضدانعقادات به کودکان با دل‌پیچه تجویز می‌شوند تا علائم را تسکین دهند. همچنین، رعایت یک رژیم غذایی منظم، کاهش مصرف غذاهای چربی، افزایش مصرف آب و حتی تغییر رفتارهای غذایی می‌تواند در کاهش و تشدید علائم دل‌پیچه مؤثر باشد. در صورتی که علائم دل‌پیچه پس از اعمال تغییرات رژیمی و مصرف داروها بهبود نیابد، بهتر است با پزشک کودکان مشورت کنید تا علت دل‌پیچه را بیشتر بررسی و راه‌های درمانی مناسب‌تر را تعیین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا